Olej w samochodzie powinien być wymieniany raz w roku lub częściej (zależnie od zaleceń producenta samochodu). Co jednak zrobić jeśli nie chcemy odwiedzać w tym celu warsztatu i wolelibyśmy sami wymienić olej silnikowy razem z filtrem? Czy konieczny jest podnośnik lub kanał? W zależności od modelu samochodu i jego modyfikacji procedura “domowej” wymiany oleju i oczywiście filtra, może się udać lub nie. Zależy to od tego jak duży jest prześwit samochodu, oraz od sprzętu jaki posiadamy (lewarek, kobyłki, czy chociażby własnej konstrukcji najazd.

Jak wymienić olej w samochodzie bez kanału?

Odpowiedź na to pytanie może nie być łatwa. To zależy jaki samochód posiadamy – np. jeśli ma obniżone zawieszenie, będzie trudniej. W niektórych przypadkach wystarczy miejsca, aby wejść pod samochód, podłożyć płaskie naczynie, odkręcić korek spustowy i wymienić filtr oleju bez użycia nawet lewarka. Jednak przy tej procedurze dobrze jest go mieć, bowiem podniesienie samochodu z lewej strony o około 10 cm pozwoli wypłynąć resztkom starego oleju. Aby spływał on szybciej, dobrze jest odkręcić korek oleju pod maską.

Przed przystąpieniem do samodzielnej wymiany oleju należy przygotować wszelkie potrzebne narzędzia (m.in. klucz do kół – jeśli potrzebny, klucz do ściągania filtra, klucz do korka spustowego, naczynie, butelkę oleju, lewarek, kobyłkę), oraz rzeczy przydatne do zabezpieczenia otoczenia (by olej nie wsiąkł np. w trawnik, ponieważ jest to substancja toksyczna). Wymianę należy przeprowadzać na płaskim podłożu, najlepiej betonowym.

Najważniejszą rzeczą jest oczywiście przygotowanie samochodu. Tutaj istnieją dwie metody – wymiana oleju na zimnym silniku (olej spływa dłużej, ale nie jest rozprowadzony po całym silniku, bo spłynął do miski) oraz wymiana na rozgrzanym do temperatury roboczej silniku, gdzie olej ścieka szybciej bo jest rzadszy, ale całe wnętrze silnika jest nim pokryte. Metoda wymiany na ciepłym silniku jest używana najczęściej, ponieważ różne zanieczyszczenia łatwiej spływają z rzadkim olejem. Należy jednak uważać, by się nie poparzyć. Co tyczy się bezpieczeństwa – przed podniesieniem samochodu na lewarku, należy włączyć wsteczny bieg, zaciągnąć hamulec ręczny, oraz zabezpieczyc tylne koła np. klinami. Tylko wtedy można wejść pod samochód. Przeważnie przy takiej wymianie oleju musimy zdjąć lewe koło (to od strony kierowcy) by ułatwić sobie dostęp do korka spustowego. Do odkręcania korka przyda się odpowiedni do niego klucz, dobrej jakości. Przy tej czynności należy uważać, by korek nie wpadł nam do zbiornika z ściekającym, zużytym olejem.

Po spuszczeniu starego oleju, kolej na wymianę filtra

Po spuszczeniu starego oleju, kolej na wymianę filtra. W tym celu za pomocą łańcucha od klucza należy próbować odkręcić filtr. Gdy to się uda, należy postawić samochód w normalnej pozycji na kołach, by resztka oleju mogła spłynąć. Następnie otwieramy maskę i odłączamy kable od świec, po czym kręcimy rozrusznikiem. Chodzi o to, by te kilka obrotów wypchnęło z pompy oleju jego resztki, a żeby z wiadomych przyczyn nie doszło do zapłonu, bo groziłoby to zatarciem silnika. Po spłynięciu wszystkich resztek, ponownie podnosimy samochód w ten sam sposób co na początku i wkręcamy śrubę spustową uprzednio zwilżając ją olejem silnikowym, co zapobiegnie problemom przy ponownej wymianie. Następnie zakładamy nowy filtr i możemy przystąpić do wlewania nowego oleju. Należy jednak pamiętać, że wlewanie zimnego oleju do gorącego silnika nie jest najlepszyjm pomysłem, dlatego należy poczekać aż wystygnie. Olej wlewamy zawsze powoli, porcjami, kontrolując jego poziom bagnetem. Gdy poziom oleju znajduje się pomiędzy minimum a maximum, odpalamy na chwilę silnik lub wykonujemy krótką przejażdżkę i sprawdzamy jego poziom ponownie. Po wymianie koniecznie kontrolujemy, czy nigdzie nie ma wycieków (np. przy filtrze).