Samodzielny detailing samochodu – czy to w ogóle się uda? Poznaj nasze sprawdzone rady!

0
22

Należy zauważyć, że autokosmetyką interesuje się coraz więcej osób. Nic w tym dziwnego. Rośnie świadomość, że odpowiednie zadbanie o samochód, może znacząco przedłużyć jego żywotność, a w przyszłości np. sprzedać w lepszej cenie. Dziś zatem przyjrzymy się samodzielnemu detailingowi samochodu. Czy może się udać? Jeśli zastosujesz się do kilku rad, na pewno z niektórymi pracami sobie poradzisz.

Detailing wewnętrzny – czyli jak dbać o wnętrze samochodu

beżowa tapicerkaJeśli chodzi o detailing wewnętrzny, to z powodzeniem można go wykonywać samodzielnie i w ten sposób sporo zaoszczędzić. Czyszczenie i konserwowanie elementów wewnątrz samochodu musi odbywać się w oparciu o odpowiednio dobrane preparaty. Zatem musisz wiedzieć, z jakich materiałów zostało wykonane wnętrze samochodu. Z kokpitem będzie dość prosto, choć zdarzają się takie, które mają również elementy skórzane i do takich jak wiadomo nie można stosować środków w sprayu do plastiku a przy czyszczeniu części plastikowych, trzeba je odpowiednio zabezpieczyć. Autokosmetyka obejmuje czyszczenie całego wnętrza samochodu. Trzeba znaleźć właściwy środek do prania tapicerki, inaczej należy postępować z tapicerką z tworzyw sztucznych, a jeszcze inaczej ze skórzaną. W pierwszym przypadku należy zaopatrzyć się w odpowiedni środek piorący do mieszania z wodą, a także odkurzacz ekstrakcyjny. Warto zainwestować także w odplamiacze do tapicerki, które stosuje się na samym początku, oczywiście po dokładnym odkurzeniu samochodu. Pomogą one zwalczyć uporczywe plamy i są dedykowane do konkretnych, trudnych zabrudzeń. Potem można przystąpić już do prania tapicerki. W przypadku skórzanej również należy rozpocząć od odkurzania, a potem zastosować profesjonalny środek do czyszczenia określonego rodzaju skóry. Najczęściej pozostawia się je do wchłonięcia, a następnie tapicerkę przeciera suchą szmatką. Przy czyszczeniu tapicerki skórzanej należy ograniczyć do minimum używanie wody, która niekorzystnie wpływa na jej stan.

Mycie, glinkowanie i woskowanie – wszystko możesz wykonać samodzielnie

Podobnie jak mycie samochodu wewnątrz, również zewnętrzne czyszczenie nie sprawi Ci kłopotu. Wystarczy, że zaopatrzysz się w odpowiednie środki czyszczące, czyli szampon samochodowy, glinkę i wosk. Pierwsze mycie może nie wystarczyć, by pozbyć się wszystkich zanieczyszczeń. Możesz zastosować środek w sprayu do usuwania smarów, żywicy i innych widocznych, trudnych zabrudzeń, a następnie sprawdzić czy po wytarciu miękką szmatką z mikrofibry, powierzchnia samochodu jest gładka. Jeśli tak możesz przystąpić do woskowania. Najprościej będzie CI wykonać woskowanie na mokro, w trakcie którego kolistymi ruchami wcierasz wosk. Jeśli po myciu wyczujesz jeszcze zabrudzenia i nierówności, musisz zastosować glinkę, a do niej dokupić lubrykant. Może nim być woda z szamponem samochodowym, ale znajdziesz również dedykowane środki zapewniające poślizg glince. W tym przypadku zanieczyszczenia usuwasz ruchem posuwistym, a za każdym razem zgniatasz glinkę, by użyć czystej części. Gdy jest zabrudzona używasz kolejnego kawałka, a przed każdym użyciem moczysz go w ciepłej wodzie i zgniatasz na kształt dysku. Po glinkowaniu możesz wykonać woskowanie samochodu, które zabezpieczy go przed wnikaniem zanieczyszczeń, a zatem ma działanie antykorozyjne.

Polerowanie lakieru samochodowego – pracuj w oparciu o profesjonalne poradniki

samochód klasykPo woskowaniu możesz przyjrzeć się powłoce lakierniczej i sprawdzić czy są widoczne na niej rysy. Jeśli tak możesz samodzielnie przystąpić do polerowania ręcznego. Takie polerowanie jest bezpieczne, jednak musisz stosować pasty polerskie w mleczku, czyli wykańczające, które nadają połysk i pozwalają zniwelować najmniejsze ryski. Te większe usuwa się już przy pomocy polerki obrotowej lub orbitalnej i odpowiednio dobranej kombinacji pada i pasty polerskiej. Potrzebne są pomiary grubości powłoki lakierniczej, aby nie przebić się przez warstwę bezbarwną. Trzeba odpowiednio dobrać moc urządzenia, wielkość padu oraz stopień ziarnistości pasty polerskiej. Zawsze zaczyna się od tych najmniej ściernych. Ze szczegóły pracy najlepiej zapoznać się na podstawie profesjonalnych poradników.

Naprawy lakiernicze – drobne tak, większe zostaw specjalistom

Bywa, że rysy są naprawdę głębokie, albo na karoserii są wgniecenia. To wymaga wyciągnięcia blachy, czyli użycia specjalistycznych narzędzi, a także zastosowania szpachli i ponownego lakierowania. To już nie autokosmetyka, a specjalistyczna naprawa i najlepiej powierzyć ją blacharzowi-lakiernikowi. Drobne wżery można usunąć samodzielnie i posłużyć się zestawem zaprawkowym. Należy jednak pamiętać, że różnica w kolorze może być widoczna, zwłaszcza w przypadku starszych samochodów. Jednak przy bardzo małych fragmentach można sobie na to pozwolić. Przy większych konieczne jest cieniowanie, a zatem zastosowanie lakieru z mieszalni.

Samodzielny detailing jest pracochłonny i wymaga bardzo dużej precyzji. Jednak każdy detailer naprawdę lubi „dłubać” przy swoim samochodzie. Dokładność popłaca, gdyż można cieszyć się błyszczącym samochodem, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here